Η φιλοσοφία μας
Όραμα Προγράμματος
Το όραμα του προγράμματος «Εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στη Διαφοροποιημένη Διδασκαλία» είναι η δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος στο οποίο η τεχνολογία λειτουργεί ως καταλύτης παιδαγωγικής αλλαγής και ένταξης. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ενίσχυση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού ως δημιουργού και εμψυχωτή ευέλικτων, προσβάσιμων και εξατομικευμένων μαθησιακών εμπειριών, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των μαθητών και μαθητριών.
Στοχεύουμε στην αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) όχι απλώς ως εργαλείου τεχνολογικής καινοτομίας, αλλά ως μέσου για τον εκπαιδευτικό μετασχηματισμό προς ένα σχολείο που προάγει τη δικαιοσύνη, την ισότητα και τη δυναμική συμμετοχή κάθε παιδιού στη μαθησιακή διαδικασία.
Παιδαγωγικές Αρχές
Το πρόγραμμα βασίζεται σε ένα σύνολο παιδαγωγικών αρχών που καθοδηγούν τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση της μαθησιακής εμπειρίας:
Προσβασιμότητα και καθολικός σχεδιασμός για τη μάθηση (UDL): Ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων που είναι εξαρχής προσβάσιμα σε όλους τους μαθητές, χωρίς την ανάγκη ατομικών προσαρμογών.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Υιοθέτηση στρατηγικών που ανταποκρίνονται σε πολλαπλούς τρόπους μάθησης, επίπεδα ετοιμότητας, ενδιαφέροντα και μαθησιακά προφίλ.
Διαρκής αναστοχασμός: Ενθάρρυνση της παιδαγωγικής κριτικής σκέψης και της αναστοχαστικής πρακτικής από την πλευρά των εκπαιδευτικών.
Ηθική αξιοποίηση της ΤΝ: Ανάδειξη των ζητημάτων που σχετίζονται με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, την αλγοριθμική μεροληψία και την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη.
Παιδαγωγικές Αξίες
Το πρόγραμμα διαπνέεται από αξίες που θεμελιώνουν τη φιλοσοφία του και καθοδηγούν κάθε εκπαιδευτική επιλογή:
Ισότητα στην εκπαίδευση: Όλοι οι μαθητές και μαθήτριες έχουν δικαίωμα σε ποιοτική εκπαίδευση που ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητές τους.
Σεβασμός στη διαφορετικότητα: Η πολυμορφία (γνωστική, πολιτισμική, γλωσσική, κοινωνική, αναπηρίας) θεωρείται πλούτος και όχι εμπόδιο στη μαθησιακή διαδικασία.
Δικαιοσύνη και ένταξη: Η εκπαιδευτική διαδικασία σχεδιάζεται με τρόπο που εξασφαλίζει τη συμμετοχή και την πρόοδο όλων, χωρίς διακρίσεις ή αποκλεισμούς.
Συνεργασία και κοινότητα μάθησης: Προάγεται η συνεργατική μάθηση, τόσο μεταξύ των εκπαιδευόμενων όσο και μεταξύ μαθητών στο σχολικό πλαίσιο.
Καινοτομία με ανθρώπινο πρόσημο: Η τεχνολογία τίθεται στην υπηρεσία της παιδαγωγικής, με στόχο την ενίσχυση της σχέσης διδάσκοντος-διδασκομένου και όχι την υποκατάστασή της.